• Versterk je (team) inzicht! Durf jij het aan?... lees meer
  • Versterk je (team) inzicht! Durf jij het aan?... lees meer
  • Versterk je (team) inzicht! Durf jij het aan?... lees meer
  • Versterk je (team) inzicht! Durf jij het aan?... lees meer

Stressbarometer! Wat heb je zelf in de hand.

Wat betekent het als er 'té veel' prikkels tegelijk binnenkomen? Dan spreekt men van stress, spanning of druk. Een beetje 'gezonde' stress, spanning of druk zet mensen in beweging, maar een té veel hiervan geeft vaak klachten, zowel thuis als op het werk. De stressbarometer kan behoorlijk oplopen, van jong tot oud, iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad.

Mensen met een verhoogde gevoeligheid (HSPérs hebben een bovengemiddeld werkend zenuwstelsel) zullen deze prikkels nog eerder oppakken en intenser beleven. De informatie die 'binnenkomt' in hun hoofd heeft meer te verwerken, maakt vaker combinaties en zou daardoor nog eerder 'overbelast' kunnen raken.

Tips om dit beter onder controle te krijgen en houden heb je zelf in de hand. Ontdek de structuur van je eigen handelen met een van de workshops en zet je eigen Next Step. Beken kleur en ontwikkel je veerkracht, waarbij we ook met onderstaande punten aan de slag gaan.

  • Probeer niet álles te willen zien, begrijpen of meemaken. Verklein deze informatiestroom, leg je telefoon weg, laat de TV uit en reguleer je aandacht door prioriteiten te stellen, leer jezelf te focussen en houd het overzicht.
  • Blijf vooral positief denken, neem voldoende tijd voor je rust en slaap en blijf in beweging.
  • Bereid zaken goed voor, voor zover mogelijk natuurijk. Op het laatste moment nog wikken en wegen, risico's te vermijden kan je voorkomen door + en - lijstjes te maken. Geeft inzicht en rust. Goede voorbereiding is het halve werk.
  • Leer jezelf de techniek van AARDEN aan. Deze techniek zorgt dat jij je lichamelijk sterker verbonden voelt met de aarde. Maak fysiek contact met de aarde door te wandelen, stampen, dansen, massage of bijv. kleien. Op het internet zijn voorbeelden beschikbaar die je makkelijk kunt gaan volgen of doen, zoals yoga, t'ai chi en andere bewegingsoefeningen.
  • Slaap voldoende, lach en luister naar of maak mooie (rustgevende, inspirerende) muziek en vraag vooral om hulp als je merkt dat je dat nodig hebt.
  • Tenslotte wil ik aandacht vragen voor onze dieren. Zeker voor HSPérs nemen die een belangrijke plaats in. Ze voelen zich nauw verbonden en betrokken. Dieren kunnen ons spiegelen in ons gedrag, zeker als je ervoor open kunt stellen. Met Liesbeth Schippers maak ik samen met een paard of hond interessante verbindingen tijdens sessies. We vertellen het je graag, of liever nog, we laten je het liever zelf ervaren. Graag tot ziens.


Stress video; Keep it up, Relax & Stay Active & Healty

Andere tips en adviezen zijn terug te vinden op de site: omgaanmetdepressie.nl. Depressie is een veel voorkomende ziekte, zeker als stress de overhand krijgt en je door de 'bomen het bos niet meer ziet'. Zoek professionele hulp, kijk op deze site ondersteund door de Rijksoverheid.